Vannkefir

 

Vannkefir

 

Lag en forfriskende og sunn vannkefir i sommer!

Vannkefir er en probiotisk drikk som både smaker godt, og hjelper fordøyelsen. Hos oss var det vanskelig å få barna til å tro på at dette er en hverdagsdrikk, og ikke lørdagsgodteri.😊 Med bringebær og ingefær i andregangsfermenteringen, ble den ekstra god og fikk en deilig farge.

Vannkefir lages av kefirkorn, vann, sukker, rosiner, og eventuelt bær til smakssetting etterpå. Kornene omdanner sukkeret til melkesyre og organiske syrer, og fremmer de gode tarmbakteriene. Kefirkornene formerer seg, så du kan få en startpakke av andre, eller kjøpe fra Naturlig liv.

 

Oppskrift vannkefir

Her er grunnoppskriften fra Gry Hammer:

1 liter vann

4 ss rørsukker eller økologisk hvitt sukker

1 neve økologiske rosiner eller annen tørket frukt (vi har hatt god erfaring med mango)

2 ss vannkefirkorn

2 skiver økologisk sitron eller lime (fjern skallet dersom de ikke er økologiske)

 

  1. Løs sukkeret opp i vannet og ha det over i et norgesglass eller en stor mugge.
  2. Tilsett rosiner, vannkefirkorn og sitronskiver. Dekk med et kjøkkenhåndkle og fest stoffet rundt kanten med et strikk (du vil IKKE ha bananfluer oppi, believe me)
  3. Sett glasset eller muggen i et skap i romtemperatur, og la det stå i ca to døgn. Hvis det er veldig varmt, går det fortere.
  4. Sil drikken (ikke bruk stål.) Ta vare på kefirkornene (skyll dem forsiktig og legg dem i vann med litt kefir), eller sett en ny sats med en gang.
  5. Hvis du vil tilsette smak kan du tilsette en neve bær, vi brukte bringebær og litt (kunne hatt mer) ingefær. La den stå i romtemperatur i ca 12 timer til.
  6. Ha vannkefiren på flaske og sett den i kjøleskapet.

Les også mer hos Naturlig Liv

 

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av Call2Action

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account