De tibetanske ritene er enkle yogaøvelser som du kan begynne med i dag, og fortsette med resten av livet. For mange er det den eneste treningsformen de trenger.
– De kalles «Ungdomskilden», og er den beste måten å starte dagen på, sier Bård Flaaten.

Bård lærte øvelsene av en nabo fra Sri Lanka, og har hatt så mye glede av dem at han vil dele dem med andre. Derfor har han invitert en håndfull naboer ned i fjæra klokka seks om morgenen – én nybegynner og to som har holdt på noen uker.
– Når du begynner med dette, så må du aldri slutte! Og du kan droppe morrakaffen, for dette gjør deg våken, og åpner kroppen for dagen, sier Bård med soloppgang i smilet.

Bård Flaaten

Enkelt å lære

Kanskje kan vi snakke om at det er yoga for folk som ikke liker yoga. Ritene består av bare fem øvelser, som skal repeteres opptil 21 ganger. Alle er enkle å lære og å utføre, og fremgangen ligger i hvor mange repetisjoner du tar.
– Du starter med fem repetisjoner av hver øvelse. Så øker du jevnt til du kommer til 21, forklarer Bård.

Nybegynneren Ola Furuhaug lurer på om han skal presse seg til å klare så mange som mulig. Men det skal han ikke.
– Du har hele livet på deg! Dette er ikke noe å gjøre for å bli veldig sterk eller vise seg frem. Er du sliten en dag, ja så ta fem repetisjoner da. Eller tre. Det viktigste er at du gjør det hver dag, svarer Bård.

Chakraer og kjernemuskulatur

Berit Köhler, Bård Flaaten og Jochen Köhler møtes for å gjøre yoga i morgensola.

De tibetanske ritene skal balansere chakraene og hormonene i kroppen, og dermed gi bedre fysisk og mental helse. For Bård har det foreløpig vært viktigst at de aktiviserer kjernemuskulaturen. Han hadde holdt på med yoga en stund, men syntes mange av øvelsene var vanskelige å få til.
– Jeg fikk vondt i ryggen av solhilsen, og jeg fikk ikke til å stå på hodet. Ritene fikk jeg til med én gang, og etter noen måneder ble jeg sterk nok til å gå rett opp i hodestående uten problemer, forteller han.
Berit Köhler har holdt på med Vinyasa yoga, men har også hatt en del ryggproblemer. Ektemannen Jochen slet med en skiveprolaps. Da de skulle ut på en lang flyreise til Canada nylig, var de skeptiske på ryggenes vegne.
– Men vi ble overrasket, det gikk fint, og det må være fordi vi har startet med dette, sier Berit.

Jochen er enig. – Skiveprolapsen er blitt mye bedre, selv om vi bare har holdt på i to og en halv uke.

Er det enklere å få med menn på dette, enn på annen yoga?
– Ja det tror jeg. Det ligner mer på vanlig trening, og de trenger ikke å oppsøke et yogastudio. Dette kan alle lære seg raskt, og utføre på egenhånd hjemme, mener Berit.

Nybegynneren Ola virker også oppstemt.
– Jeg har avtalt å komme igjen i morgen klokka sju. Dette tror jeg er bra for kroppen!

Munkenes hemmelighet

– Opprinnelig var dette øvelser som munkene i Tibet gjorde for å styrke stamina, så de skulle greie å sitte og meditere resten av døgnet, forteller yogainstruktør Sara Thoresen Støbakk.
– Gjennom dem legger du grunnlaget for all annen yogapraksis. De styrker kjernemuskulaturen, og stimulerer de 7 hovedchakraene, forklarer hun.

I Tibet ble øvelsene overført fra lærer til elev i flere hundre år, i et samfunn som var lukket for omverdenen. En engelsk oberst fikk høre om det, og bestemte seg for å oppsøke munkene. Fire år senere kom han hjem, som en yngre utgave av seg selv, og hevdet at han hadde funnet kilden til evig ungdom, ifølge boka «Ungdomskilden» av Peter Kelder.

Forklaringen skal være at ritene øker vibrasjonene i hovedchakraene, som gir energi til det endokrine systemet i kroppen og balanserer hormonene. Denne prosessen regulerer alle kroppens funksjoner inkludert aldringsprosessen, derfor vil øvelsene ha stor helseeffekt og virke foryngende.

– Mannen min gjør De tibetanske ritene hver morgen, mens jeg gjør dem senere på dagen, forteller yogainstruktør Sara Thoresen Støbakk.

En god hjemmelekse

Sara Støbakk legger ikke vekt på den foryngende effekten.
– Jeg gir dem som en liten hjemmelekse til de som ønsker seg noen få øvelser som de kan gjøre daglig. Det gir et godt grunnlag for kjernemuskulaturen, og samtidig trener det opp viljen, som også er en muskel. Å inngå en forpliktelse overfor seg selv er en viktig evne som du vil få bruk for i mange situasjoner, sier hun.

Slik gjør du det

De tibetanske ritene består av fem øvelser som du skal repetere. Du bør starte med 3-5 repetisjoner, og øke med to hver uke til du kommer opp i 21 repetisjoner av hver øvelse. Du skal ikke presse deg selv, så ikke øk før du er klar, og ta gjerne færre om du er sliten. Det viktigste er jevn praksis.
Det beste er å gjøre ritene når du står opp, men det er også fint å ta dem senere på dagen. Start forsiktig. Pust. 🙂

Her er Sara Støbakks instruksjoner:

Bård Flaatens instruksjoner:

 

 

 

 

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av Call2Action

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account