blodsukker


Det kan være veldig fristende å sette seg i sofakroken med en skål sjokolade når man har hatt en dårlig dag, og det er nærmest en klisjé å begrave en knust hjerte i en kartong sjokoladeis toppet med salte tårer (en liten klype salt skal visst fremheve sjokoladesmaken). Lykken blir imidlertid alltid kortvarig.

 

Søtsaker - kortvarig trøstDet er liten tvil om at sjokolade er forbundet med nytelse. Det kan føles som en deilig belønning hvis man for eksempel føler seg litt nedfor. Men det å bruke sjokolade som en strategi for å regulere følelseslivet sitt kan ha en negativ effekt på sikt. I stedet for å lette et nedsatt stemningsleie kan sukker forlenge følelsen av nedstemthet. Selv om en del forskning kan bekrefte at sjokolade kan piffe opp humøret, er likevel effekten av sukkeret kortvarig.

Forskning på karbohydrater

En ny amerikansk studie har undersøkt effekten av karbohydrater basert på rapporter fra 70 000 kvinner som var passert overgangsalderen. Kvinnene rapporterte selv om humørsvinginger, depressive symptomer og følelse av tretthet. Disse opplysningene ble sammenlignet med hvilke typer karbohydrater kvinnene spiste.

Mat som inneholder mye sukker og/eller raffinert korn gir en rask økning i blodsukker, og det ser ut til at de kvinnene som hadde mye av dette i kostholdet sitt hadde større sjanse for å utvikle en depresjon.

Kompleks sammenheng mellom kosthold og psykisk helse

Det finnes mange studier som viser at det trolig er en sammenheng mellom kosthold og psykiske plager. Allikevel er det er viktig å ha i bakhodet at denne forskningen er basert på korrelasjonsstudier*, og ikke beviser kausale sammenhenger mellom hva man spiser og psykisk helse.

– Sammenhenger er ikke det samme som årsaker. I observasjonsstudier som denne studien er det faktorer som henger sammen med både kosthold og psykiske plager som forskerne ikke kan kontrollere fullstendig, påpeker Serena Tonstad til forskning.no.

Tonstad arbeider ved Oslo Universitetssykehus. Hun publiserte selv en studie i 2014, som viste en sammenheng mellom middelhavskosthold og regulering av følelser.

Karbohydrater linket mot depresjon

Det kan nemlig finnes bakenforliggende årsaker som påvirker eller medierer sammenhengen mellom for eksempel raffinerte karbohydrater og depresjon. Personer som har anlegg for depresjon kan også ha anlegg for å like denne typen karbohydrater. På den annen side kan de som er disponert for å oppleve mer positive følelser også i større grad velge å spise sunt. Det å ha en positiv innstilling til livet kan dessuten påvirke både hvordan man opplever egen helsetilstand og hvorvidt man tar valg som er gunstig for egen helse.

Videre skriver Tonstad til forskning.no at for å finne klare årsakssammenhenger må forskere endre litt på metodene. Det er viktig at man måler depresjons-score for en gruppe før de kan deles inn i to randomiserte grupper og bli satt på ulike kostholdsprogrammer. Da kan man kalle det en kontrollert, randomisert studie. Hun presiserer:

– Man kan gjøre dette hos folk med tendens til depresjon i utgangspunktet, og se om de får forskjellig skåre etter en periode. Slike studier er vanskelig å foreta, slik at vi som oftest må forholde oss til observasjonsstudier.

Høyt blodsukker skaper større hormonell nedtur

Det finnes ulike typer karbohydrater, men alle øker blodsukkeret i varierende grad.

Jo mer raffinerte de er, jo mer øker blodsukkeret, og det er hvitt brød, hvit ris, lys pasta og sukker som øker det i størst grad. Dette fører til at kroppen vil prøve å tvinge blodsukkeret ned ved hjelp av hormoner.

Grunnen til at man får et kortvarig forhøyet stemningsleie er at økt insulinproduksjon i hjernen som øker utskillelsen av dopamin og serotonin. Det er imidlertid uungåelig at dette etterfølges av en nedtur. Derfor vil belønning i form av sjokolade og søtsaker gi mer humørsvingninger over tid, og dersom man heller spiser mat som gir et stabilt blodsukker kan humøret også bli mer stabilt.

Mer kostfibre gir stabilt blodsukker

Funn i den amerikanske studien, utført av James Gangswisch og kolleger ved Universistetet i Colombia tyder på at kvinner som spiser mer kostfibre, som fullkornsprodukter, grønnsaker og frukt, har mindre risiko for å utvikle depresjon enn kvinner som spiser mye raske karbohydrater. Dette indikerer at en kostendring både kan forebygge, men også være en del av behandlingen mot depresjon. Men det er viktig å huske at det er lov å unne seg en sjokoladebit innimellom allikevel, selv om gleden ikke varer evig. 

 

 

* Korrelasjon betyr sammenheng. Korrelasjonsstudier blir brukt for å finne årsakssammenhenger mellom to variabler f. Eks IQ og karakterer (studmed.org).

 

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av Call2Action

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account