Forskning viser at mindfulness kan være like effektivt mot depresjon og angst som kognitiv terapi. Næringslivet og toppidretten har også begynt å få øynene opp for metoden.

 

 – Mindfulness er en væremåte, samt praktiske øvelser, der man får en form for klarhet. Et rom hvor man kun observerer, uten å gripe inn i følelser og tanker. Dette forklarer Jaden Healey, grunnlegger av Oslo Mindfulness.

 

Jaden har foruten en master i idrettspsykologi ved Norges Idrettshøgskole, 15 andre sertifiseringer innenfor bevegelse og helse. Blant annet er han utdannet samtidsdanser, som han kombinerer med mindfulness i noe han kaller Mindful Movement.

Jaden Healey - yoga

Ting står ikke stille. Alt er i bevegelse, men vi mennesker har en tendens til å holde fast i ting likevel. Mindful Movement handler om å være bevisst tilstede i hverdagen, i det man gjør uansett om man sitter i ro eller beveger seg, alene eller i interaksjon med andre.

 

Bevissthet og hendelse

Det dukker stadig opp studier som viser til Mindfulness sin positive effekt på mennesker. I en amerikansk studie fra 2014 ble det konstatert at ”de positive effektene av mindfulness på depresjon, kan sammenlignes med hva man kan forvente når vanlig antidepressiva benyttes på folk som behandles i primærhelsetjenesten” (forskning.no)

 

– Hjernen vår fungerer slik at når noe oppleves truende, får dette mye oppmerksomhet på grunn av overlevelsesinstinktet vårt. Da er det lett at det negative får all oppmerksomheten vår og dermed blir hverdagen sterkt preget av det. Med mindfulness tar man et bevisst valg om å ta inn mer av alt det andre som hender rundt en også, forklarer Jaden.

 

– Hvis du selv kan bestemme hva du bruker oppmerksomheten din på, får du en frihet til å skille mellom bevissthet og hendelse. Når det skillet oppstår, kan du lettere få hendelsen til å utfolde seg naturlig og dermed skape flyt.

 

Med flyt, mener Jaden de øyeblikkene eller hendelsene i livet som gir oss mestringsfølelse og utfolder seg med en opplevelse av letthet. Han forklarer videre om de forskjellige gradene av disse øyeblikkene. Fra de bittesmå opplevelsene i hverdagen som å oppnå ønsket effekt av en bevisst handling, til den store intense følelsen av lykke som kan kalles ”makroflyt”. Disse kan eksempelvis oppstå i situasjoner der idrettsutøvere og musikere presterer på sitt absolutt optimale.

 

Mindfulness – ikke det samme som meditasjon

-Mange ønsker begynner med meditasjon i håp om å framprovosere denne lykkefølelsen. Flyt kan per definisjon ikke kontrolleres. Det innebærer å gi slipp, men med bevisst tilstedeværelse kan man legge til rette for at disse øyeblikkene skal kunne oppstå, legger han til.

 

Jaden Healey - mindfulness i naturen– Mens meditasjon gir deg en følelse av å forlate kroppen, handler mindfulness om å være intenst til stede i kroppen. Dette sier astrolog og mindfulness-instruktør Nina Skjemstad fra Trondheim. Hun har drevet med blant annet yoga, meditasjon og mindfulness i flere år og er godt kjent med alle de tre begrepene.

 

– Når man fokuserer på pust, på måten man går, står og beveger seg, da har man ikke plass til å kjenne på tunge ting som angst eller depresjon. Man distraherer det negative tankemønsteret og fokuserer på noe annet. På sikt går denne mekanismen helt av seg selv, forteller hun.

 

– Slik forsvinner angsten til slutt, uten verken medisin eller andre hjelpemidler enn sin egen bevissthet. Nina presiserer dette oppklarende og legger til at mindfulness fungerer best når det blir brukt daglig.

 

De strevsomme tankene

Den tradisjonelle måten å behandle angst og depresjon på er med kognitiv adferdsterapi og/eller antidepressiva. Den kognitive terapien går ut på å endre pasientenes tenkemåte. Dette for å erstatte skadelige tanker med tanker som er mer mestringsorienterte. Mindfulness derimot, går ut på å være bevisst tilstede i kroppen sin, og observere tankene og handlingene sine på en annen måte enn før.

 

– Mindfulness er en praktisk øvelse, hvor man får en form for klarhet. Det er så jordlig og sanselig! Er man i stand til å møte omgivelsene sine hundre prosent tilstede og bevisst, vil man kunne se det som er positivt også og få et annet perspektiv enn tidligere. Etter hvert får ikke de negative tingene så stor plass lengre. Når man står ovenfor disse tankene og følelsene oppleves de ikke så truende. Vi vil ikke lenger identifisere oss med de, forteller Jaden Healey engasjert.

 

– Kognitiv terapi er problemløsende, mens i mindfulness spiller meditasjon og den rene bevisstheten en stor rolle. Vektleggingen av dette er det som skiller mindfulness fra andre kognitive behandlingsformer, legger han til.

 

Da han oppdaget mindfulness, var det kjærlighet ved første blikk. Siden har det gått slag i slag for han. Doktorgrad var den videre planen, men å bevege seg i flyt og ”leve mindfult” fikk gradvis større verdi. I sommer sa han opp jobben for å flytte ut av byen og jobbe fulltid med dansekunst og Oslo Mindfulness i fredlige omgivelser.

 

Å bygge seg opp igjen

Som coach og instruktør tilbyr Jaden kurs hjemme i sitt eget hus i skogkanten av Sarpsborg. Han reiser også ut til bedrifter som ønsker at ansatte skal få bruke mindfulness. Dette i håp om å forebygge mot utbrenthet, stress eller for å forbedre konsentrasjon og arbeidsflyt.

 

Jaden Healey - mindfulness– Jeg synes jo det er gøy å holde på med dette, spesielt når man ser hvilken positiv effekt det har på mennesker. Tilbakemeldinger jeg har fått fra kursdeltakere har vært alt allslags. Noen føler de har blitt mer resistente ovenfor pressede situasjoner (det er ikke så ubehagelig å stå i de lenger). Andre opplever å bli mer kreative. Videre også at familie gjerne kommenterer at personen virker mindre stresset og mer tilstede i hverdagslivet deres.

 

– Mindfulness er kraftfullt, men en balansert praksis tar deg ikke lenger enn det du er klar for. Kombinasjonen av de naturlige forsvarsmekanismene våre og at instruktøren kun fungerer som en tilrettelegger, gjør at du du blir kjent med deg selv i ditt eget tempo.

 

– Er man for redd for å prøve det ut, anbefaler jeg at folk som likevel er nysgjerrig begynner med å gjøre research for se om det kan være noe for dem. Videre kan de ta steget ut og melde seg på kurs hos oss. Prøv gjerne med noen enkle øvelser hjemme, og plukk opp en bok eller to om tema, foreslår Healey.

Jaden Healey er ikke alene om å ha oppdaget de positive effektene av en bevisst tilstedeværelse. Nylig kom doktorgradsavhandlingen ” Mindfulness i høyprestasjonsmiljøer” ut av Anders Meland, som også har gitt ut boken Stillhetens Råskap. Der skriver han blant annet dette; ”Det pågår en mental revolusjon i næringslivet, forsvaret og idretten. Særlig toppidretten er i ferd med å erkjenne at det som skiller de beste fra de nest beste, er mentale ferdigheter.”

Finn ut mer på healey.no

 

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av VinnVinn Reklame

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account