Økologisk mat
Økologisk mat

Halvparten av arbeiderne på bananplantasjene får hudkreft på grunn av plantevernmidler, ifølge Berit Nordstrand.

Økologisk mat kan være både dyr og vanskelig å finne. Men noen matvarer er viktigere enn andre å velge økologisk, det kommer an på hvor mye gift de vanligvis inneholder, og hvor mye vi spiser av dem. Her er de viktigste, ifølge Berit Nordstrand:

 

Korn – start med å bytte fra konvensjonel hvete til urkorn, økologisk spelt.

Epler – epler er den frukten vi spiser mest av, så velg usprøytede norske epler og mer økologisk.

Brokkoli, grønnkål, blomkål, bladspinat – fordi du bør fråtse i grønnsaker fra korsblomstfamilien.

Tomater – av hermetiske tomater er det de økologiske som smaker best. De er kun skåldet og hakket og ikke kokt, noe som betyr flere gode smaksstoffer i behold.

Bananer – velg konsekvent økologisk, fordi barn spiser dem og fordi plantevernmidler påfører 50% av bananplantasjearbeiderne hudkreft.

Rosiner – velg konsekvent økologiske rosiner fordi de er sprøyteverstinger. Finner du dem ikke økologisk, så la være å kjøp dem.

Olivenolje – velg konsekvent økologisk ekstra virgin fordi det gjøres få tester av plantevernmilder i olivenolje og fordi det er påvist mye svindel i bransjen. Kjøp små flasker så oljen ikke harskner på kjøkkenbenken, og ikke varm den over 175 grader.

Les mer om dette på nettsiden til Berit Nordstrand

Berit Nordstrand er lege, forfatter og foredragsholder som er kjent for sitt engasjement for sunt kosthold i hverdagen. I vår har hun også hatt matprogrammet «Bra Godt» på TV2 sammen med Klaus Sonstad.

Blir vi syke av maten vi spiser?

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av Call2Action

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account