Mange hevder at kosthold og ernæring kan påvirke psykisk helse. For barn og voksne med ADHD kan det å legge om kostholdet være spesielt viktig. Aina Gunnerud hos Balderklinikken forteller hvilke aspekter ved kosthold hun mener er de viktigste for psyken vår.

 

ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder) karakteriseres av vanskeligheter med å utsette belønning, uoppmerksomhet, distraherbarhet, impulsiv atferd, angst og motorisk uro. Lidelsen innebærer også ofte emosjonell umodenhet, aggressivitet og lærevansker. Trolig rammer lidelsen omtrent 3-5% av barn under 18 år i Norge over, og er mer vanlig hos gutter enn hos jenter. Mange mener at bruken av ADHD-medisin som ritalin er for utbredt i dag, og at man bør søke andre alternativer for å hanskes med lidelsen.

Omfattende forskning innen ulike felt, som psykologi, pedagogikk og medisin, har de siste 30 årene forsøkt å finne nøkkelen til ADHD-gåten, og mye er fremdeles uklart. Det kan virke som om ulike strategier for å takle symptomene kan fungere for ulike pasienter, og at behandling derfor bør tilpasses den enkelte. De siste 20 årene har det vært økende interesse for hvordan diett og kosthold påvirker barn med ADHD, spesielt med tanke på ulike tilsetningsstoffer, raffinert sukker, matallergier og fettsyrer.

Kosthold ADHD

Kosthold påvirker oss psykisk

Ernæringsterapeut Aina Gunnerud

Ernæringsterapeut Aina Gunnerud ved Balderklinikken er opptatt av hvordan kosthold påvirker hjernen.

Aina Gunnerud gikk fra en yrkesbakgrunn innen økonomi, via utdannelse i kostholdsveiledning, til å bli ernæringsterapeut for noen år siden. Hun jobber nå som atferds- og konsentrasjonsterapeut på Balderklinikken. Bakgrunnen for dette valget var at hun opplevde store endringer i sin egen familie ved å legge om kostholdet.

– Jeg er spesielt interessert i sammenhengen mellom ernæring, spesielt med tanke på tarmene våre, og atferd, eller hjernen, skriver hun til oss i en epost. Hun forteller videre at hun har jobbet med en del med medisinfrie behandlingsmetoder som Nevrofeedback, et hjernetreningsprogram.

– Videre er jeg opptatt av stressmestring, og har en del verktøy som jeg ofte benytter selv eller til å veilede andre. Jeg har tatt instruktørkurs og videreutdanning innen avspenning, medisinsk yoga, livsstyrketrening (kommunikasjon og yoga), og veiledning. Siden jeg har egenerfaring som pårørende til psykisk syke har jeg engasjert meg som frivillig pårørendeguide for et kompetansesenter for pårørende.

Ulemper ved ustabilt blodsukker

Aina mener kostholdet vårt påvirker oss psykisk på flere måter, for eksempel at ustabilt blodsukker påvirker hormoner, og dermed humør. I tillegg er hun opptatt av tarmens påvirkningskraft på hjernen, noe som har kommet i søkelyset det siste året på grunn av den populære boka «Sjarmen med tarmen», og hvordan matintoleranse og manglende næringsopptak kan gjøre oss slitne. For personer med ADHD kan det også være spesielt viktig med rett balanse i fettsyresammensetningen Omega3/Omega6, da det er viktig for hjernen at den får nok og riktig type fett.

Raske karbohydrater

Siden barn konsumerer mer og mer sukker er teorien om at sukker påvirker barn med ADHD spesielt relevant. Det kan virke som om mange barn med ADHD har problemer relatert til glukosetoleranse, og at tester kan vise et glukosenivå som ligner det hos individer med hypoglykemi. Et av symptomene på hypoglykemi er økt produksjon av epinefridin, som kan føre til en nervøs eller rastløs reaksjon. Om dette handler om reaktiv hypoglykemi eller en direkte, allergisk effekt på sukrose er uklart. Det er imidlertid en utbredt oppfatning at barn med ADHD bør begrense sukkerinntaket. Gunnerud er enig i dette.

– Sukker for kroppen er alt som fører til økt blodsukker. Da tenker jeg spesielt på raske karbohydrater, som for eksempel hvetemel, loff og pasta. For mange oppleves inntak av dette som vanedannende. I tillegg er dette matvarer som er fattige på næringsinnhold, det er kun tomme kalorier.

Kan det være en fordel å rett og slett gå for et LCHF-kosthold?

– Ja, mer fett og mindre sukker kan helt klart være en fordel. Ofte har personer med ADHD et høyt aktivitetsnivå, og bruker mye energi. Da er det viktig å tilføre energi og kalorier gjennom næringsrik mat.

Andre studier har funnet en sammenheng mellom inntak av sukker og destruktiv, aggressiv atferd. Dette har imidlertid vært basert på korrelasjonsstudier, og viser altså ikke direkte kausale sammenhenger. Det er dessuten forskjeller i hvordan barn blir oppdratt. Noen foreldre er mer opptatt av disiplin enn andre, en variabel det er vanskelig å kontrollere for. Det finnes også flere studier som ikke har funnet en statisk signifikant sammenheng mellom inntak av sukker og kognitive eller atferdsmessige variabler, men det kan virke som om unge førskolebarn er mer utsatt enn eldre barn.

LES OGSÅ: Naprapati effektivt mot migrene

(Artikkelen fortsetter under bildet)
kosthold ADHD

Kunstige smakstilsetninger og fargestoffer

De lærde strides om hvorvidt også kunstige søtningsmidler kan være uheldig for symptomtrykket ved ADHD. Hypotesen om tilsetningsstoffer i mat, eller «Kaiser-Permanente-dietten» ble introdusert av Feingold, som mente at spesielt syntetiske fargestoffer og smakstilsetninger er årsaken bak hyperaktiv atferd hos noen barn. Aina er delvis enig i at kunstige tilsetningsstoffer kan ha noe å si.

– Jeg mener det er uheldig, særlig i større mengder, som ved inntak av drikke. Den største ulempen er antageligvis vanen og behovet for noe søtt hele tiden. Brus kan med fordel byttes med vann tilsatt smak fra frukt eller grønnsaker, for eksempel melon, sitron, appelsin eller agurk.

Hva tenker du om denne hypotesen, at det å kutte ut mat med kunstige fargestoffer og smakstilsetninger fullstendig kan hjelpe barn med ADHD?

– Jeg har møtt personer som sverger til dette som sin metode, og da er det jo helt supert for dem, tenker jeg. Det er alltid bra når noen finner en metode som virker for dem. Jeg har mest erfaring med det som dreier seg om stabilt blodsukker, matintoleranse og optimalt næringsopptak fra tarmen.

Det er antydet at opp mot 70% av personer med ADHD har en type allergi. Hvor er sammenhengen mellom sensitivitet for enkelte typer mat settes i sammenheng med ADHD?

kosthold ADHD

– Tarmen er ikke ferdig utviklet. Akkurat som at hjernen kan den ha utviklingsforstyrrelser. De proteinene som er harde å fordøye, som gluten (mel) og kasein (melk), kan være uheldige, og føre til symptomer på intoleranse og uspesifiserte psykiske plager. Melk er ofte slimdannende og kan settes i sammenheng med ørebetennelse, astma og halsinfeksjoner. For eksempel Reichelt har vært spesielt opptatt av inntak av gluten og melkeproteiner og hvordan dette påvirker atferd.

 

Noen hevder også at barn med ADHD har problemer med metabolismen på den måten at de ikke nyttiggjør seg av fettsyrer på samme måte som andre, og at det er en sammenheng mellom inntak av Omega3 og atferdsproblemer. Gunnerud forklarer:

– Det jeg er mest kjent med når det gjelder metabolismen, er at karbohydrater er vanskelige å nedbryte, og kan skape ubalanser. Derfor er fett ofte foretrukket energi for kroppen. Men jeg kunne se det på mitt eget barn dersom vi hadde glemt å gi ham omega3 da vi innførte det. Det var store forskjeller i energinivå og humør, særlig i starten av kostomleggingen, og det var tydelig at fettsyrebalansen var forstyrret. Jeg anbefaler alle personer med forstyrrelser i hjernens utvikling eller opplever langvarig stress å ta omega3 daglig. Det finnes flere studier som bekrefter at omega3 er bra for hjernen.

Abnormale spisemønstre

En annen faktor som har fått vitenskapelig fokus er sammenhengen mellom ADHD og abnomale spisemønstre, som overspising og bulimi. Dette kan ha med impulskontroll og vanskeligheter med å utsette belønning å gjøre, da dette ofte er et symptom på ADHD.

Tror du uheldige spisemønstre kan påvirke symptomtrykket?

– Jeg tror iallfall at vaner og sukkeravhengighet trigger symptomer. De velger ofte mat med for rask blodsukkerstigning og samme konsistens, altså ferdigmat. Jeg tror de ofte er opptatt av egne vaner.

 

Få råd om ernæring

ADHD kostholdVil du anbefale personer med ADHD å få hjelp og råd for å bedre kostholdet sitt, for eksempel via en ernæringsfysiolog?

– Ja, eller en ernæringsterapeut, som ofte bruker mat som medisin som en av sine metoder. For de som ønsker inspirasjon, matglede og har behov for økt kunnskap og støtte for å bruke mer naturlig og ekte mat mener jeg at også personer og familier med eller uten ADHD kan få hjelp til å tilpasse kostholdet individuelt og for den hverdagssituasjonen de har.

Hva er aller viktigst å ha fokus på når det gjelder kosthold for personer med ADHD og andre psykiske plager?

– Aller viktigst er nok sunt fett, næringsrik mat og energi tilpasset energibehovet til den enkelte, tenker jeg. Selv skrev jeg hovedoppgave på ernæringsstudiet som handlet om psykiske plager og bedring ved bruk av B-vitaminer som tiltak. Dette er et spennende område, og jeg anbefaler å skaffe seg egne erfaringer og opplevelser av naturlig og ekte mat – mens vi venter på mer forskning blir tilgjengelig. Eller at den forskningen som er tilgjengelig i dag blir tatt i bruk og gjort mer allment kjent. Jeg vil også legge til at det er viktig å redusere bruk av ferdigmat og korte karbohydrater, altså sukker og mel.

 

LES OGSÅ: Psykodrama er veldig livsbejaende på den måten at man tror på folks evne til noe annet enn det som er sykt eller feil med dem

 

Artikkelen ble først publisert i mai 2016.

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av VinnVinn Reklame

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account