hot yoga forside

“Man er ikke lenge inne i en hot-sal før man begynner å svette, og jeg tror folk opplever det som godt”, sier Tina Stormo. Hun er instruktør i hot-yoga på 3T i Trondheim, en treningsform som blir stadig mer populær. Men hva er grunnen til at folk strømmer til hot-salene?

 

Hot yoga

Bikram yoga er et yoga-system skapt av Bikram Choudhura, basert på teknikker innen hatha yoga. Han populariserte denne treningsformen på begynnelsen av 1970-tallet, og har skapt sitt eget imperium ved å utdanne instruktører og starte bikram yoga-sentre over hele verden. Bikram-klasser skal kun holdes av sertifiserte bikram-instruktører, som lærer en standardisert modell for egne kurs i treningsformen. Klassene skal blant annet vare i 90 minutter, og inneholde en serie på 26 stillinger, hvor to er pusteøvelser. Ideelt skal dette foregå i et rom som holder 40 grader, og har en luftfuktighet på 40%.

 

Det finnes imidlertid andre typer hot-yoga, som er basert på bikram-modellen, men som ikke har så strenge retningslinjer. Pilates og yoga i rom som holder en temperatur på mellom 30 og 40 grader er nå en tydelig trend Norge. Nyere studier tyder på at denne treningsformen har en positiv effekt både på fysisk helse og psykiske faktorer, som opplevd stress i hverdagen. Forskning tyder også på at det kan gjøre kroppen mer fleksibel og påvirker stive ledd, både hos unge og gamle.

 

Hot-yoga i Trondheim

Tina Stormo hos 3T Midtbyn i Trondheim har jobbet som instruktør i hot-yoga siden i fjor sommer, men har drevet med yoga selv en stund.

 

«Mitt første møte med yoga var for femten år siden, da jeg var gravid for første gang. Det var en fin opplevelse, men det er først de siste fem årene jeg har drevet mye med yoga».

 

Hun har vært gjennom kurs og fått sertifisering som instruktør gjennom 3T, og holder nå på med et kurs for en global sertifisering i yin-yoga, som også er et tilbud på 3T. Gruppetimer i hot-yoga har bare vært et treningstilbud de siste par årene, men pågangen på timene er stort, og den økende populariteten merkes godt.

 

Føles godt i vinterkulda

«Det er kun her og på 3T Rosten man har hot-saler, og derfor tilbud om hot-yoga, hot-stretch og hot-pilates. Og det har tatt helt av, det er veldig populært. Salen her er ikke veldig stor, den rommer vel omtrent 27 personer, så det er ikke så store grupper, men det er etterspurt, det merker vi. Det er jo selvfølgelig trendy akkurat nå, men det må jo tyde på at folk synes det gjør godt», forteller Tina.

 

Hva er årsaken til det, tror du?

 

«For eksempel nå på vinteren føles det jo helt fantastisk å komme inn i en sånt rom, det er jo nesten 40 grader. Det å få trent og svettet på den måten, man føler seg gjerne litt mykere. Du blir ikke mykere av å gå inn i en hot-sal, men du tøyer lettere på et vis, kanskje du tåler litt mer enn om det er kaldt i rommet. Man er ikke lenge inne i en hot-sal før man begynner å svette, og jeg tror folk opplever det som godt. Folk som liker å trene liker å svette».

 

Tinayoga

Tina Stormo er instruktør i hot-yoga hos 3T Midtbyn i Trondheim. Yoga i 30-40 varmegrader skal blant annet øke fleksibiliteten i kroppen.

Det føles rensende?

 

«Ja, jeg tror det. Jeg kan jo bare snakke av egne erfaringer, jeg har ikke oversikt over forskning på området, men jeg har for eksempel unge jenter som kommer og sier at de har blitt mye finere i huden, og jeg tror det er noe i det. Det er klart at når du svetter så mye er det en form for renselse, jeg tror det. Man føler seg gjerne ekstra ren etter en sånn time og en dusj. Jeg har også en time på tirsdag morgen klokken 06:40, som pleier å være fullbooket. En kjempefin måte å starte dagen på. Det eneste aberet er at du kan svette en stund etterpå, det er kanskje ikke så godt når man skal skynde seg rett på jobb».

 

 

Smidighet og pust i fokus

Studier tyder på at man ikke brenner mer kalorier i hot-yoga enn i andre typer yoga, og det er heller ikke en treningsform med stort fokus på dette. En del opplever imidlertid en liten vektnedgang.

 

«Man forbrenner jo ikke så veldig mye kalorier i utgangspunktet med yoga. Men du merker at det er kjempeviktig å drikke etterpå for å unngå hodepine og sånne ting, så du har et stort væsketap. På Olympiatoppen sine sider kan du lese at du kan trenge noe mer enn vann også, etter hot-yoga. Det trenger ikke nødvendigvis være energidrikk, det kan være for eksempel saft, men at du får i det litt mer enn bare vann».

 

Tror du at det kan ha en emosjonell, eller psykisk effekt også?

 

«Ja, vi har masse fokus på pusten, jeg tror det er kjempeviktig. Folk har en travel hverdag, de er ambisiøse, trener masse, og jeg tror at det å putte inn en time som dette én til to ganger i uka gjør godt for de fleste. Deltakerne er både kvinner og menn, unge og gamle. Vi har også toppidrettsutøvere innom. Det er fascinerende å se eldre mennesker som kanskje er stive som stokker, men gjennomfører».

 

Mange blir overrasket over hvor myke de faktisk kan være når de starter med yoga.

 

«Hvis man holder på litt med yoga merker man raskt at man blir mer fleksibel og sterkere. Det gir ofte mersmak, for det er ganske ok å være litt myk når man skal gjøre andre ting også.

 

I tradisjonell Bikram-yoga er det strenge retningslinjer for instruktørene, med tanke på hvordan timene skal legges opp og hvilke posisjoner man skal bruke. Slik er det ikke i timene på 3T.

 

«Du opplever timene forskjellig ut fra hvem som er instruktør, og vi har alle våre måter å gjøre det på. Folk kan booke ut fra hvor de har lyst til å trene, hvem som holder timen og hva som passer inn i deres egen timeplan».

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hot Yoga

Stemningen i rommet er avslappet, og man trenger ikke høy intensitet for at svetten skal renne. Foto: lånt av 3T Treningssenter

Svetten renner

I hot-salen strømmer varmen ned fra panelplatene i taket. Lyset er lett dempet, musikken lav og avslappende. Det skal liten tid og ikke mye bevegelse til før svetten siler. Stemningen er rolig, alle forsøker å følge instruktør Tina som med langsomme, glidende bevegelser går fra posisjon til posisjon. Fra krokodille til hund som ser opp til hund som ser ned. Kriger og omvendt kriger. Som vanlig i yoga startes og avsluttes seansen med posisjonen savasana (som på engelsk har det illustrative navnet «corpse pose»), hvor man ligger på ryggen med armene langs siden og håndflatene mot taket, puster rolig og forsøker å rette fokuset innover i seg selv. Tina berømmer innsatsen, og fremhever at alle må huske å drikke mye vann.

 

Etter timen kommer vi i prat med to venninner på atten år, Johanna og Ida, som virker veldig fornøyde.

 

«Jeg er svett og god, og jeg føler meg avslappet etter en veldig stressende dag. Nå kan jeg senke skuldrene», sier Ida. Hun har deltatt på hot yoga to ganger før. Johanna forteller at hun har vært med flere ganger, selv om det ikke blir hver eneste uke: «Jeg har ikke så god tid på grunn av skole og sånn, men når jeg først kommer meg hit føler jeg meg veldig oppfrisket og fresh etterpå. Jeg trener i tillegg vanlig yoga flow, og yoga stretch. Jeg trener så mye styrke at jeg trenger å strekke ut, og yoga hjelper meg med det».

 

Jentene er enige om at de kommer til å fortsette med hot yoga.

 

Artikkelen ble først publisert i februar 2016.

 

Kilder:

An Examination of the Effects of an 8-week Bikram Yoga Program on Mindfulness, Perceived Stress and Physical Fitness. Hewett et al, 2011.

The Effect of Bikram Yoga on Arterial Stiffness in Young and Older Adults. Hunter et al, 2013.

Huffington Post: Hot Yoga: Experts Say It’s Safe, But Does It Really Have Added Benefits?

bikramyoga.com

 

Les mer om ulike typer yoga HER

 

LES OGSÅ:

Superkrefter med supermat

Den firbeinte terapeuten

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av Call2Action

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account