Å spise mye grønnsaker kan ha mange positive effekter på helsen din, og noen er sunnere enn andre. Her er en liste over grønnsaker en klinisk ernæringsfysiolog, Helsedirektoratet og en erfaren forsker på området fremhever som spesielt sunne.

Anne-Berit Wold ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har forsket på grønnsaker i 15 år, og trekker frem disse grønnsakene som spesielt sunne:

  • Tomat - sunn grønnsakGrønnkål har høyest innhold av antioksidanter, som uskadeliggjør frie radikaler og verner mot kreft og hjerte- og karsykdommer. I tillegg inneholder grønnkålen glukosinolater, som også beskytter mot kreft.

  • Tomater inneholder det krefthemmende stoffet lykopen, samt fenonforbindelser som er gode antioksidanter.

  • Broccoli inneholder enda mer glukosinolater enn grønnkål, og beskytter altså mot kreft.

  • Kålrot er den grønnsaken som er rikest på c-vitaminer, som det også finnes mye av i paprika og broccoli.

  • Løk inneholder flavonoider, en annen type antioksidanter.

Spis variert

Helsedirektoratet trekker frem noen av de samme grønnsakstypene som Wold, som broccoli, forskjellige kålsorter, løk og tomater. De nevner også at gulrøtter er svært sunt. Alle disse er rike på vitaminer og antioksidanter. «Det er også dokumentert at gulrøtter, kål og løk kan redusere risikoen for prostatakreft, sier Guro Berge Smedshaug til Aftenposten, men fremhever at det er viktig med variasjon, siden grønnsaker, bær og frukt samlet sett bidrar til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius fremhever også at hver grønnsak er unik, og at det er lurt å spise mange forskjellige typer for å få i seg stor variasjon av sunne plantestoffer. I tillegg til grønnsakene som før er nevnt trekker hun frem disse som spesielt sunne:

 

Brønnkarse, som i følge forskning utført på Center for Disease Control and Prevention er den sunneste av alle grønnsaker. De har et høyt innhold av C-vitamin, betakaroten, A-vitamin, E-vitamin, kalsium og jern.

 

Rødbeter, som er rike på jern, folsyre og antioksidanter som skal forebygge kreft. Fibrene i rødbeter kan ha en positiv virkning på kolesterolet og forebygge hjerte- og karsykdommer. Det finnes også forskning som indikerer at rødbeter kan øke prestasjonsevnen.

 

 

Avokado er mettende og kan gi et stabilt blodsukker, i tillegg til å inneholde mye fiber og antioksidanter. Fettet i avocadoen øker opptaket av antioksidanter fra maten.

 

Søtpotet

Søtpotet inneholder fiber, vitaminer og antioksidanter, og har mindre stivelse enn vanlige poteter. Den kan også virke stabiliserende på blodsukkeret, noe som blant annet kan gjøre deg mindre sugen på søtsaker.

 

 

 

Les også: Kosthold viktig for barn og voksne med ADHD

 

Kilder:

Aftenposten.no
Forskning.no
Bramat.no
Center for Disease Control and Prevention

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av VinnVinn Reklame

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account