Batesmetoden

– Øya trenger lys! sier Torill Opsand og viser hvordan man soler øynene.

 

Synet ditt kan forbedres hvis du bruker øynene på riktig måte, mener Torill Opsand som underviser i Batesmetoden i Oslo.

Hvis vi brekker foten, tenker vi ikke at «nå er løpet kjørt, jeg må nok gå med gips og krykker resten av livet.» Så hvorfor aksepterer vi at vi må bruke briller?

– Når vi anstrenger øynene strammes musklene, og øyet klemmes ut av fasong. Da ser vi dårligere. Hvis vi korrigerer dette med briller, gjør vi ingenting med årsaken, og vi hindrer øyet i å reparere seg selv, mener Torill.
– Hvis vi begynner å korrigere synet på 0,25, vil vi trenge stadig sterkere briller. Men synet er ikke statisk, det vil for eksempel være forskjellig ettersom hvor sliten du er. Jeg har sett noen måle skjeve hornhinner tre ganger på én dag, og fått forskjellig resultat hver gang, forteller hun.

Avspenning

Både skjeve hornhinner, nærsynthet og langsynthet kan repareres om vi bruker synet slik det er ment, sier Torill. Metoden hun bruker ble utviklet av øyelegen og kirurgen William Bates for hundre år siden. Han oppdaget det han mente var stressrelaterte årsaker til kroniske øyeproblemer, fordi vi ubevisst spenner øyemusklene når vi anstrenger oss. Øvelsene hans har dermed fokus på avspenning.

– En fin ting å gjøre ofte, er å legge håndflatene over øynene så det blir helt mørkt, da slapper øynene av. Det er sjelden vi har det helt mørkt rundt oss, og dette er en enkel måte å få det helt svart på, helt inni hodet, sier Torill. Hun viser hvordan vi kan sitte støtte albuene på bordet mens vi gjør dette, eller legge oss bakover.

– Gjør det når som helst og hvor som helst – om du ikke får sove, om du har sett på tv – og tenk på noe fint samtidig. Du slapper av bedre når tankene er gode, det gjelder øyemusklene også.

Når vi leser på skjerm blunker vi også sjeldnere, og øynene kan bli tørre og slitne.

– Pass på å blunk ofte, kanskje ved hvert punktum? Gjesping gir også god fukt til øynene, sier hun.

 

Batesmetoden

Torill Opsand har fått sin utdanning som Bates-instruktør ved Natural Vision Center i Nederland, og er i dag den eneste som driver med dette i Norge. Hun skal snart pensjonere seg.

Bevegelse med “magisk neseblyant”

Bevegelse er et annet prinsipp i Bates-metoden.
– Å bevege hodet når du skal se på ting, også når du leser, er fint. Se for deg at du har en magisk neseblyant, som peker på det du skal se på. Vær nysgjerrig som et barn, og beveg deg etter det du er interessert i. Bevegelse gir bedre avspenning, og gjør at øynene samarbeider bedre.

Legg også merke til bevegelse i det ytre synsfeltet, som når toget du sitter i beveger seg, men det også kan se ut som om det er toget ved siden av som beveger seg motsatt vei. Slike observasjoner og tankeleker er godt for øynene, ifølge Bates-metoden.

«Soling» av øynene

Solbriller bør vi ikke bruke hvis vi ikke er spesielt sensitive for lys.
– Øya trenger lys! En god måte å gi dem det på på, er å vende seg mot sola med lukkede øyne, og svinge fra side til side. Da får også pupillene trene på å tilpasse seg, sier hun.

Den amerikanske Bates-instruktøren Nathan Oxenfeldt forklarer at øynene våre er det eneste av kroppens organer som kan ta inn lys, og at øynene består av enormt mange lys-sensitive celler som trenger lys for å fungere:

– Lys er næring for øynene, og om de ikke får nok, vil de etter hvert begynne å få problemer.

I tillegg styrer sola vår indre klokke, som forteller oss når det er natt og dag, når vi skal sove eller våkne. Dette gjør den gjennom øynene våre. Vi trenger altså å få sollys i øynene for å holde en normal døgnrytme, sier Oxenfeld på sin YouTube-kanal.

Fordi solbriller, vanlige briller og kontaktlinser blokkerer UV-stråler, anbefaler han å gjøre «soling» uten noen av disse hjelpemidlene. Drei ansiktet så langt mot siden at det ene øyet ligger i skygge, før du dreier tilbake. Dette øver opp pupillenes evne til å respondere på variasjoner i lys.
– Noen minutter er nok, gjør det heller lite og ofte enn mye og sjelden. En god vane er å legge håndflatene over øynene etterpå, sier Nathan Oxenfeld.

 

Torill Opsand anbefaler å bruke pinhole-glasses som øvelsesbriller. Brillene er rett og slett plastbriller med mange små hull, som tvinger lyset til å treffe øyet i en mer riktig vinkel. Det er overraskende hvor mye bedre man ser på avstand med disse brillene, men om de faktisk forbedrer synet på sikt (!), er det uenighet om blant de som driver med naturlig synsforbedring.

Linsa eller musklene?

De fleste optikere og øyeleger hevder at det er linsen i øyet som forårsaker dårlig syn, og at denne blir stivere og mindre fleksibel med alderen. Dermed kan ikke synsproblemene reverseres, men må korrigeres med linser og briller.
– Dette var Hermann von Helmholtz’ teori, og det er hans syn som har vunnet frem helt til i dag. Jeg tenker at det er begge deler, men at øyemusklene kan brukes til å kompensere for stivheten i selve øyet, sier Torill.

Hvor raskt blir det bedre?

Torill vil egentlig ikke kalle Bates’ øvelser for en metode, men heller en utdanning som forandrer måten du bruker synet på i hverdagen. I starten må man være bevisst på å gjøre øvelsene, men etter hvert blir det en vane man ikke tenker på. Dette kan ta tid, og det kan ta tid å lære øyemusklene å slippe.
– Hvis du gjør alt helt riktig kan du normalt sett oppnå en synsforbedring på 0,25 diopter pr måned. Har du en brillestyrke på pluss eller minus 2,5, vil det altså ta 10 måneder å korrigere, i beste fall.
Hos barn kan det gå raskere.

– Unger med små synsfeil bør ikke få briller i det hele tatt, etter min mening, de bør få en sjanse til å la synet korrigere seg selv. «Englene gråter når vi setter briller på små barn», ifølge Bates.

– Tenk på at dårlig syn kan være psykosomatisk. Har du en tung periode, spenner musklene seg, også i øynene. Det gjelder i høy grad også for barn. Noen kan få vondt i magen når de opplever noe vanskelig, andre kan få dårlig syn. Legg bort brillene, og gå ut og ha det gøy, er hennes resept.

For oss andre er det også viktig å gå så mye vi kan uten briller og linser, sier hun. Ikke så enkelt når man er oppe i minus 10 i brillestyrke, men det er lurt å prøve så mye man kan. Instruktøren anbefaler å tenke mer på det øynene er flinke til.
– Er du nærsynt, så tenk heller at du er veldig flink til å se på nært hold, enn at du ser dårlig på avstand. Bruk øynene til det de kan, les på nært hold uten briller.

Batesmetoden

Blunking, gjesping, legge håndflatene over øynene, soling, avspenning og bevegelse er nøkkelord for å få et bedre syn på naturlig måte, sier Bates-pedagogen.

 

Ikke strev for å se

– Folk tror at dette krever mye tid og er vanskelig å lære. Men det tar ikke lenger tid å bruke synet avslappa, enn å anstrenge det.

– Og øvelsene er ikke annet enn lek og aktiviteter. Det viktigste er å forstå at du ikke trenger å streve for å se. Og at din psykiske tilstand påvirker synet. Tenker du på noe vanskelig, vil øynene stramme seg, og motsatt, forklarer hun.

Dr Bates brukte metoden for å korrigere nærsynthet, langsynthet, astigmatisme (skjeve hornhinner), skjeling, samsynsproblemer, aldersbestemt langsynthet og flere øyesykdommer. I dag har metoden utviklet seg i forskjellige retninger, og tar mer hensyn til de utfordringer øynene våre har i idag, for eksempel ved mye kikking på skjerm.

– Kritikerne påpeker at Bates’ metode er fra en tid da dataskjermer ikke fantes, og at den umulig kan være relevant for de utfordringene vi har med øynene våre i dag?

-Etter mitt syn er Batesmetoden minst like aktuell i dag som for 100 år siden. Det er ekstra viktig å bruke gode synsvaner når vi ser så mye på PC og mobil. Jeg tror det kan bli mange flere som får synsproblemer og nakkeproblemer fordi folk stirrer altfor mye på skjermer, trolig blir det også flere barn som blir nærsynte på grunn av mye skjermbruk fra de er veldig små, svarer Torill.

 

Mange har fått hjelp

Mange har fått bedre eller helt bra syn etter kurs hos Torill.
– Ei dame på 60 år hadde tykke briller og hadde brukt briller siden hun var lita. Hun kunne slutte helt med brillene etter en tid. Hos yngre går det raskere, ei 15-årig jente som hadde brukt briller siden hun var fire, ble kvitt dem på en helg.

For 13-åringen jeg har med meg, mener hun at hun uten problem kan bli kvitt brillene i løpet av sommeren. Hun har nå – 0,25 på det ene øyet, og + 0,25 på det andre.
– Bare legg fra deg brillene i sommer, når du ikke er på skolen. Tenk at du har et godt syn, ha det gøy, beveg deg, hopp og snurr. Legg merke til bevegelsene rundt deg. Bruk et godt fullspektrum lys når du skal lese.

For journalisten anbefaler hun først og fremst å slutte å stirre og rynke brynene når jeg konsentrerer meg.
– Jeg ser at du anstrenger øynene veldig når du lytter til det jeg sier, det trenger du ikke. Prøv også å gå uten briller og linser litt innimellom, for eksempel om morgenen. Ikke tenk at du må korrigere synet så det blir helt perfekt hele tiden.

Selv har Torill tidligere brukt briller for nærsynthet og skjeve hornhinner, men synet har blitt så mye bedre at hun har vært brillefri siden 1999.
– Som søsteren min sier: I vår familie er det ikke lov å bruke briller som annet enn hårbøyler, ler hun.

 

Les William Bates’ bok gratis på nett: Perfect Eyesight Without Glasses

Nathan Oxenfeld: Give up your glasses for good – holistic eyecare for the 21st century (bok)

Nathan Oxenfeld har mange informative videoer på YouTube, blant annet om soling, eller “sunning”, og å holde håndflatene over øynene / “palming”

Torill Opsands hjemmeside Batesmetoden.no

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av Call2Action

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account