6 steg til lykke

 Vi har vel alle et ønske om å være lykkelige.  Og det er mange måter å skape lykke på, men visstnok er det noen sentrale ting som er med på å booste opp lykkefølelsen i større grad.

 

Det er hjerneforsker Moran Cerf fra Kellogg School of Management i Evanston i USA, som mener han har funnet svaret på hva som i all hovedsak skaper lykkefølelsen hos oss.

Han har blant annet funnet ut at vi mennesker er ganske dårlige på å ta beslutninger, og vi blir gjerne offer for ytre påvirkning. I tillegg blir dømmekraften vår i stor grad forkludret av følelsene og emosjonene våre. Dette kan være med på å slite oss ut mentalt.

Men Cerf har og samtidig lært at det ikke er mer enn en drøy håndfull gode valg – til rett tid – som kan være med å skape en god positiv effekt på livene våre.

 

Her er Moran Cerfs seks råd og anbefalinger for hvordan leve et lykkelig, suksessrikt og stress-fritt liv.

 

1. Velg dine venner med omhu

Dette er, i følge Cerf, den aller viktigste avgjørelsen en person kan gjøre i livet sitt. I og med at det er såpass krevende for oss å ta avgjørelser, mener Cerf at hvis du omgås folk i en god og positiv sosial sirkel, vil den ha en lykkelig og positiv effekt på ditt eget liv. Dette er basert på studier som har funnet ut at menneskers hjerner synkroniseres med de man tilbringer tid sammen med. Du blir rett og slett mer lik dem du omgås, så om du ønsker å bli morsommere eller sprekere, bør du henge med morsomme og spreke folk. Du vil naturlig begynne å likne mer og mer på de.

6 steg til lykke

2. Følg med på hellet og flaksen din

Forskeren mener vi er mye mer heldige og har mer flaks enn vi tror. Han forteller at han, hvert semester, pleide å oppmuntre studentene sine til å holde styr på alle de gangene de tok en risiko og det lønnet seg.

For eksempel kunne de skrive et notat, hver gang de kjørte over fartsgrensen på motorveien og ikke fikk bot. Og et notat for hver gang de fikk en bot. På slutten av hver måned, skulle de oppveie de dårlige utfallene mot de gode, og ofte ble folk veldig overrasket over hvor heldige de var, kunne Cerf fortelle.

-De fleste av oss er veldig heldige. Det er hele poenget!

 

Les også: Å tørre å leve før du skal dø

 

3. Unngå for mye informasjon

Mange folk liker å tenke at med å ha store mengder informasjon, så har de nøkkelen til å låse opp for deres potensiale. Men tallene på en baderomsvekt eller skrittene talt på en skritt-teller, endrer ikke nødvendigvis folk sine vaner. Dette kommer også frem i nyere forskning.

Cerfs sitt råd  når det kommer til trening og dietter er at vi slutter å lage oss  dag-til-dag mål, basert på tall. Det er så lett for at tallene blir målet i seg selv, i stedet for en målestokk hvor vi måler prosessen.

I sitt eget liv tar forskeren og dekker for tallet som dukker opp på baderomsvekta. Han har en digital vekt som loggfører hver veiing, men han ser kun på tallene på slutten av uka. Han forteller at det hjelper han med å tenke mindre på tall og mer på den selve trenden i vektnedgangen.

4. Lag det rette budsjett for deg

6 steg til lykkeI og med at hjerneforskeren er over gjennomsnittet opptatt av valg vi gjør, er penger en av hans største interesser innenfor området. Han har funnet ut at mange folk strever mye med å budsjettere skikkelig. Han mener det er fordi at de forholder seg til for mange tidslinjer for utgifter og sparing samtidig.

Han forklarer det ved at folk i for eksempel en husstand får lønn på to forskjellige datoer i måneden. Mange regninger betales månedlig. Man kan også ha utgifter som kommer enda sjeldnere, som eiendomsskatt og kommunale avgifter. Folk drar kanskje og storhandler fire til fem ganger i måneden, men skal ha i seg maten opp mot tre ganger per dag.

Cerfs råd er for å få kontroll på utgiftene er å sløyfe alle disse forskjellige tidslinjene – og kun forholde seg til èn. Det spiller ingen rolle om man lager et ukentlig budsjett eller et månedlig, så lenge man holder seg til det.

Det kan ta noen måneder med eksperimentering for å få dette med faste daglige, ukentlige eller månedlige summer på plass. Cerf sier imidertid at resultatet er mindre stress og en følelse av å ha mer kontroll over utgiftene.

 

Les også: Se klart dine drømmer og mål

 

5. Gi ansvaret for datinglivet videre

Dette høres kanskje helt merkelig ut, men med tanke på hvordan Cerf anser menneskers kompetanse til å ta avgjørelser, har han ingen problemer med å forstå at mange kan ha problemer med å finne den rette, når det gjelder kjærlighetslivet. Ofte er de for nær situasjonen til å ha et klart syn på hva som foregår.

For å finne kjærligheten, mener Cerf at sjakktrekket er å stole på at gode venner vil være de beste til å kunne se hvem som vil være en god match for deg. Emosjonelt er de nær deg, men likevel ikke så nær at de mister perspektivet.

-Gi ansvaret for datingen videre, anbefaler Cerf

6. Gjør noe godt for andre

Selv om du tar de rette valgene for deg selv, viser forskning at du mest sannsynlig vil tilegne deg mer lykke hvis du hjelper noen andre, forteller Cerf.

Dette innebærer å bruke penger på folk eller donere bort tiden din til en god sak. I begge tilfeller, gir du bort en verdi, som du i utgangspunktet kunne ha brukt på deg selv. I tillegg til at de visstnok også reduserer antall tilfeller av fysisk sykdom og mentalt stress, har begge tilfeller vist seg at dette booster opp lykkefølelsen din til et helt annet nivå.

6 steg til lykke

Så da er det bare å begynne å ta et steg av gangen…

 

 

Referanse: Chris Weller – Business Insider

 

© 2017 Helseverden.no. Alle rettigheter reservert. Design av Call2Action

Logg inn

eller    

Forgot your details?

Create Account